Organizacijos kultūra. Sklandūs įmonės procesai ir darbuotojų motyvacija
Organizacijos kultūra – svarbi įmonės procesų dalis
Kodėl vienose įmonėse darbuotojai vertina savo darbo vietas, dėl jų stengiasi ir darbuotojų motyvacija ypač aukštame lygyje, o štai kitoms reikia nemažai pavargti, kad surastų ir išlaikytų darbuotojus? Darbuotojų „graibstomomis” ir ypač vertinamos pozicijomis didžiuojasi ne tik žinomos didelės korporacijos, tokios kaip Google, Amazon ir panašios. Tokia „sėkmė” lydi ir daugybę startup’ų, įvairių mažų ir galbūt niekam net nežinomų verslų, organizacijų, įstaigų. Kame paslaptis?
Atsakymo vienareikšmio į šį klausimą nėra, tačiau labai didelę reikšmę įmonei, jos žinomumui ir patrauklumui didinti sudaro organizacijos kultūra, kuri kuriama nuo mažų taisyklių ir žingsnių įgyvendinimo.
Organizacijos kultūra ir jos paskirtis versle
Kam reikalinga organizacijoje kultūra? Kokia jos paskirtis?
Organizacijos kultūra – tai sklandūs įmonės procesai ir darbo aplinkos kūrimas, kurį suteikia organizacijos savo darbuotojams. Yra nustatyta, kad stiprinama organizacinė kultūra:
- užtikrina tapatumo jausmą. Tada kai yra kuo tiksliau nustatytos organizacinės vertybės ir vaizdiniai, darbuotojai labiau tapatinasi su savo organizacijų užduotimis ir tuo labiau suvokia save, kaip svarbiausią dalį;
- ugdo atsidavimą organizacijos misijai. Yra atvejų, kai darbuotojams naudinga išeiti už savo interesų ribos (pavyzdžiui, jaudinantis kaip tai paveiks juos). Bet esant stipriai suvienijančiai kultūrai – darbuotojai pradeda jausti save dalimi didelės, griežtai apibrėžtos visumos ir motyvuotai įsitraukia į visos organizacijos darbą;
- pagrindinė (dažniausiai ne piniginė) įmonės valdymo priemonė;
- padeda geriau atsižvelgti į darbuotojų ir klientų poreikius;
- apibrėžia ir įtvirtina elgesio standartus.
Organizacinė kultūra nukreipia darbuotojus, kaip komunikuoti ir elgtis esamoje situacijoje, kas ypatingai naudinga naujokams – tai taip pat stipri adaptavimo priemonė ir kartu efektyvi darbuotojų motyvacija.
Kas atsakingas už organizacijos kultūros sukūrimą?
Organizacijos kultūrą kuria visa organizacija, verslas, įmonė. Tai reiškia, kad ne tik vadovai, bet ir kiekvienas įmonės darbuotojas. Vadovų užduotis – nubrėžti gaires, sukurti taisykles ir darbo aplinką, kurioje norėtų dirbti ir „augti“ kiekvienas darbuotojas. Tik lankstus, komunikabilus ir nebijantis pokyčių vadovas gali suformuoti naudingą darbuotojams ir visai organizacijos veiklai organizacinę kultūrą.
Vadovai organizacinę kultūrą sukuria skirstydami išteklius, reaguodami į stresines situacijas ir jas kontroliuodami. O darbuotojų, kaip organizacijos varomosios jėgos pagrindinis tikslas – kelti kompetenciją, gerinti žinias ir savo siūlymais pagerinti veiklą bei tobulinti organizacinę kultūrą.
Darbuotojų į(si)traukimas į organizacijos kultūros formavimą
Darbuotojų motyvacija įsitraukti ir puoselėti organizacijos kultūrą – vienas svarbiausių veiksnių, leidžiančių užtikrinti, kad išsikelti tikslai būtų pasiekti, o susikurtomis taisyklėmis vadovaujamasi visuose organizacijos lygmenyse. Tad kokiais būdais skatinti įmonės darbuotojo įsitraukimą tiek kurti, tiek ir prisidėti prie jau susiformavusios organizacijos kultūros puoselėjimo?
Įtraukimas į sprendimų priėmimo procesą, kūrybiškumo ir inovacijų skatinimas
Darbuotojų įgalinimas sprendimų priėmimo procese – tiesiausias kelias į aplinką, kurioje kiekvienas komandos narys jaučiasi vertinamas, gerbiamas ir motyvuotas prisidėti prie organizacijos kultūros puoselėjimo. Kūrybiškumo skatinimas atveria duris inovatyviems sprendimams, kylantiems iš organizacijos kasdienybės ar vidinių problemų, kurių kartais vadovai gali nepastebėti ar neprioritetizuoti.
Mokymosi, tobulėjimo galimybės
Mokymai, seminarai, mentorystės programos ar bet kokia kita priemonė, kurios dėka investuojama į profesinį tobulėjimą, komandos narį skatina jaustis vertinamu, o organizacijos kultūros fone – jausti didesnę atsakomybę, pasitelkti įgytas kompetencijas organizacijos sėkmei užtikrinti.
Grįžtamasis ryšys
Galimybė darbuotojams laisvai išreikšti savo nuomonę bei pasiūlymus – tai, kas vertinga ne tik patiems komandos nariams, bet ir jos vadovui. Suprasdamas personalo poreikius, kamuojančius iššūkius (ar priešingai – sritis, kuriose organizacijos nariai jaučiasi stipriausiai), vadovas gali sėkmingai tobulinti organizacijos procesus ir taip prisidėti prie nuolatinio organizacijos kultūros gerinimo.
Vadovo pavyzdys
Lyderio elgesys, atliepiantis deklaruojamas vertybes – vienas svarbiausių įrankių organizacijos kultūros įtvirtinimui. Lygiai taip pat kaip ir ignoruojama organizacijos kultūra; ne tik žodžiais, bet ir veiksmais iliustruojami organizacijos puoselėjimo principai kiekvieną komandos narį įkvepia jais vadovautis.
Organizacijos kultūros elementai
Organizacijos kultūrą sudaro keletas elementų:
- Pirmasis – VADYBINIO PERSONALO KULTŪRA, kuri susideda iš darbuotojų kompetencijos, asmeninių ir dalykinių savybių, vadovavimo stiliaus ir bendrosios kultūros lygio.
- Antrasis elementas – VADYBINIO PROCESO ORGANIZAVIMO KULTŪRA, susidedanti iš procesų valdymo, tokio kaip ISO standartas arba ISO standartai, procesų organizavimo, pardavimų ir projektų valdymo kultūros sukūrimo.
- Trečiasis elementas – DOKUMENTACIJOS SISTEMOS KULTŪRA, kurią sudaro visų technologijų panaudojimas įmonės procesų valdyme, taip pat ISO standartai apibrėžia, kaip turi būti valdomas dokumentų archyvavimo, saugojimo ir dokumentacijos pasidalinimo procesai.
- Ir ketvirtasis elementas – VADYBOS DARBO SĄLYGŲ KULTŪRA, kuri susidaro iš darbų saugos organizavimo, tinkamo mikroklimato kūrimo, darbo ir poilsio taisyklių sukūrimo, relaksacijos galimybių teikimo, darbuotojų lojalumo įmonei bei pasitenkinimu darbu.
ISO standartai – vienas iš įrankių organizacijos kultūros stiprinimui. Kaip?
Organizacijos kultūra – ne tik deklaruojamos vertybės, bet ir jomis pagrįsti procesai įmonėje. Stiprinti šiuos veiksmus ir užtikrinti jų nuoseklumą padės struktūruoti įmonės valdymo procesai, o pastarųjų efektyvų diegimą palengvins Tarptautinės standartizacijos organizacijos standartai, daugumai pažįstami ISO pavadinimu.
Tarptautiniu mastu pripažintomis, įvairiose rinkose veikiantiems verslams pasiteisinusiomis praktikomis pagrįsti ISO standartai apibrėžia aiškias gaires efektyviam veiklos valdymui ir tobulinimui. Rezultatas – aukštos kokybės produktai ar paslaugos, auganti darbuotojų motyvacija ir atsakomybė, o tuo pačiu – komandos narių noras tapti organizacijos kultūros dalimi bei aktyviais pokyčių dalyviais. Pasirinkus standartą, aktualiausią jūsų verslo sričiai, privalumų ir daugiau: pavyzdžiui, darbuotojų saugos ir sveikatos vadybos sistema (ISO 45001:2018) užtikrina darbo aplinką, kurioje darbuotojai jaučiasi saugūs ir vertinami – tai taip pat neatsiejamas organizacijos kultūros elementas.
ISO standartai padeda ne tik apibrėžti aiškius tikslus bei veiksmų planą jiems pasiekti, bet ir įtvirtinti juos kaip bendrąsias vertybes, tampančias neatsiejama organizacijos kultūros dalimi. Sėkmingas ISO standartų diegimas ir pritaikymas įmonėje garantuoja, kad visi – tiek jau esami, ne vienerius metus organizacijoje skaičiuojantys, tiek ir neseniai prisijungę darbuotojai dirbtų pagal vieningą ir nuoseklią sistemą, stiprinančią organizacijos identitetą ir reputaciją.
Kokią įtaką įmonės reputacijai rinkoje daro organizacijos kultūra?
Organizacijos kultūra, įsitvirtinusi jos viduje, sėkmingai atsispindi ir išorėje – tai lemia ne tik sklandų įmonės veikimą, bet ir stiprina jos reputaciją, formuoja teigiamą įvaizdį potencialių partnerių bei klientų akyse. Stipri organizacijos kultūra, kuri – prioritetas kiekvienam komandos nariui, siunčia aiškų signalą: įmonė yra patikima, kompetentinga, jai nesvetimi aukščiausi kokybės standartai, o drauge – ir nepriekaištingos kuriamos prekės ar paslaugos. Visi šie privalumai atveria duris naujiems klientams, stiprina jau esamo klientų rato lojalumą bei konkurencinį pranašumą (ypač tuomet, kai panašios organizacijos savo kultūros puoselėjimui dėmesio neskiria ar skiria kur kas mažiau). Teigiama organizacijos kultūra taip pat padeda pritraukti talentingus specialistus – gera reputacija neretai signalizuoja ir apie tai, kad komandoje vertinamos kiekvieno jos nario pastangos, suteikiamos galimybės profesiniam augimui, o siūlomi sprendimai ne tik išklausomi, bet ir pritaikomi organizacinės kultūros puoselėjimui.
Patarimas pabaigai
Teigiama organizacijos kultūra – prestižo ir žinomumo visuomenėje ženklas!
ISO standartai efektyviam verslo valdymui ir pozityviai organizacijos kultūrai
Terminas „ISO standartas“ – puikiai pažįstamas, tačiau ne itin išnaudojamas kasdieniuose organizacijos procesuose? Laikas plėstis į naujus horizontus! Bendraukime ir aptarkime, kaip ISO standartai gali prisidėti prie Jūsų verslo efektyvumo.