Skip to main content

Kaip ISO 42001 standartas užtikrina sklandų, saugų ir atsakingą dirbtinio intelekto naudojimą organizacijoje?

ISO 42001 – nė pirmųjų metų neskaičiuojantis, tačiau jau gausybės organizacijų aktyviai pasitelkiamas ISO standartas, apibrėžiantis dirbtinio intelekto vadybos sistemą. Sparčiai besivystančioje dirbtinio intelekto srityje vis aktualesnis tampa poreikis turėti aiškius ir standartizuotus principus, kuriais valdomos dirbtinio intelekto programos, o būtent ISO 42001 siūlo kaip tik tokią sistemą. Kokius pagrindinius principus apibrėžia naujasis ISO standartas? Kokioms rizikoms (pavyzdžiui, susijusioms su duomenų privatumu ar algoritmų šališkumu) padeda pasiruošti ir kokiems verslams ISO 42001 yra ypač rekomenduojamas?

Ką turėtumėte žinoti apie ISO/IEC 42001:2023?

Kas yra ISO 42001? ISO 42001 (pilnas pavadinimas – ISO/IEC 42001:2023) – tai tarptautinis standartas, sukurtas siekiant užtikrinti sklandų bei saugų dirbtinio intelekto (AI) programų valdymą. Šis ISO standartas pristatytas 2023 m. gruodį, o pagrindinis jo tikslas – įpareigoti organizacijas kurti, įgyvendinti, palaikyti bei nuolat tobulinti dirbtinio intelekto valdymo sistemas (DIVS arba angliškai AIMS – artificial intelligence management systems). Su standarto pagalba verslai gali užtikrinti etišką, saugų ir skaidrų AI technologijų diegimą kasdienėje veikloje.

ISO 42001 struktūra

ISO 42001 standartas sudarytas iš 10–ies skyrių, kurių pirmuosiuose trijuose pateikiama bendroji informacija. Tolimesni skyriai apima svarbiausius etapus organizacijai, kurios veikloje dirbtinio intelekto programos yra kasdienybė, o tinkamas jų naudojimas – prioritetas:

  • 4 skyrius – Kontekstas: su dirbtiniu intelektu susijusios sistemos kontekstas, dokumentais pagrindžiami visų suinteresuotųjų šalių lūkesčiai.
  • 5 skyrius – Lyderystė: vadovybės įsipareigojimas nustatyti aiškią politiką, kaip organizacijoje valdoma kiekviena dirbtinio intelekto programa. Atsakomybių priskyrimas.
  • 6 skyrius – Planavimas: planas, kaip bus įveikiamos su dirbtinio intelekto valdymo sistemomis susijusios rizikos bei išnaudojamos potencialios galimybės.
  • 7 skyrius – Palaikymas: išteklių, informacijos bei kompetencijų užtikrinimas tinkamam dirbtinio intelekto valdymo sistemos palaikymui.
  • 8 skyrius – Veikimas: dirbtinio intelekto sistemos kūrimo, įsigijimo bei naudojimo operacijų projektavimas atsižvelgiant į saugumo, privatumo bei sąžiningumo aspektus.
  • 9 skyrius – Veiklos vertinimas: dirbtinio intelekto valdymo sistemos efektyvumo stebėjimas ir vertinimas.
  • 10 skyrius – Tobulėjimas: konkretūs veiksmai dirbtinio intelekto valdymo sistemų tobulinimui.

Kodėl ISO 42001 rekomendacijos naudingos daugumai organizacijų? Svarbiausi privalumai.

Šiandien įmonė, kurios veikloje nėra naudojama nė viena dirbtinio intelekto programa – ko gero retenybė. AI įrankiai daugeliui organizacijų padeda spręsti net sudėtingus veiklos iššūkius, o tam tikras užduotis atlikti efektyviau, greičiau ar kūrybiškiau. Tiesa, sparčiai besivystančios technologijos džiugina ne tik privalumais, bet ir potencialiomis rizikomis. ISO 42001 standartas padeda išvengti šių rizikų ir užtikrina, kad organizacija galėtų sklandžiai naudotis visomis AI teikiamomis galimybėmis. Vienas ryškiausių šio standarto privalumų – organizacijos bei klientų duomenų saugumas, kibernetinis saugumas. Neturint tinkamai apibrėžtų AI valdymo taisyklių (šios dirbtinio intelekto valdymo sistemoje – būtinybė), rizikuojama perduoti perteklinius ar itin jautrius duomenis, kuriuos dirbtinio intelekto sistemos gali pasitelkti kaip medžiagą tolimesniam mokymuisi. ISO 42001 vaidmuo – nustatyti aiškias ribas, kaip ir kiek informacijos saugu perduoti AI sistemoms be kompromisų kokybiškam rezultatui. Dar viena nauda – kokybiškesnis ir produktyvesnis AI programų naudojimas. Standarte apibrėžtos aiškios taisyklės ir procedūros leidžia visai komandai lengviau suprasti bei efektyviai taikyti AI technologijas kasdienėje veikloje. Tai padeda didinti produktyvumą ir greičiau integruoti dirbtinio intelekto sprendimus į verslo procesus.

ISO 42001 standartas ypač rekomenduojamas verslams, kurie:

  • Kuria, diegia arba valdo dirbtinio intelekto sistemas.
  • Plačiai integruoja dirbtinio intelekto įrankius kasdienėje veikloje.
  • Nori stiprinti pasitikėjimą ir įmonės reputaciją. Laikydamiesi ISO 42001 standarto rekomendacijų, demonstruojate įsipareigojimą etiškai ir saugiai pasitelkti dirbtinį intelektą ir skaidrumą, o tai augina klientų ir partnerių ar kitų suinteresuotų šalių pasitikėjimą verslu.
  • Siekia mažinti rizikas, kylančias tuomet, kai naudojamos dirbtinio intelekto sistemos. Standartas padeda pagrindą rizikų (tokių kaip šališkumas, informacijos saugumas ar kt.) identifikavimui, sprendimui bei prevencijai.

AI pagalba organizacijoje – naudinga ir pasitelkiama, tačiau ne kasdien. Ar būtinas ISO 42001 sertifikatas?

Kartas nuo karto soc. tinklų įrašo sukūrimui, duomenų apdorojimui ar kitoms smulkioms užduotims pasitelkiate ChatGPT, Midjourney, Gemini? ISO 42001 orientuotas į organizacijas, intensyviai kuriančias, diegiančias bei valdančias sudėtingas dirbtinio intelekto sistemas bei jas integruojančias į pagrindinius verslo procesus. Jei jūsų įmonėje AI – pagalbos rankos pavienėms, nedidelės apimties ir svarbos užduotims, ISO standartų diegimas  – labiau rekomendacija nei būtinybė. Tiesa, net ir nesiekiant pelnyti sertifikato, standarte pateikiamos rekomendacijos vertingos ir AI mažiau pasitelkiančioms įmonėms. Tikėtina, kad konkurencinėje aplinkoje dirbtinio intelekto pagalbą naudoja jei ne visi, tai bent daugelis. Tačiau tik įmonės, kurios imasi iniciatyvos ir diegia gerąsias AI valdymo praktikas, įgyja konkurencinį pranašumą bei stiprina savo reputaciją.

3 dalykai, kuriuos saugiam AI integravimui versle galite atlikti jau šiandien

  1. Apgalvokite, kokias rizikas organizacijai (pvz., informacijos saugai, know-how,) kelia AI įrankių naudojimas ir kaip šių rizikų išvengti ar jas suvaldyti.
  2. Susipažinkite, kaip jūsų naudojami dirbtinio intelekto įrankiai apdoroja jiems pateikiamus duomenis. Paprastai šią informaciją rasite įrankio interneto svetainėje pateikiamoje privatumo politikoje.
  3. Apibrėžkite AI naudojimo gaires ir atsakomybės ribas atsakydami į šiuos klausimus: Kaip komanda turėtų naudoti AI įrankius? Kaip į organizacijos kasdienybę įtraukiami ir testuojami nauji įrankiai? Kas atsakingas už sprendimų, priimtų su AI pagalba, tikslumą bei saugumą? 

ISO standartai efektyviam verslo valdymui ir pozityviai organizacijos kultūrai

Terminas „ISO standartas“ – puikiai pažįstamas, tačiau ne itin išnaudojamas kasdieniuose organizacijos procesuose? Laikas plėstis į naujus horizontus! Bendraukime ir aptarkime, kaip ISO standartai gali prisidėti prie Jūsų verslo efektyvumo.

ISO standartų diegimas

Leave a Reply