Skip to main content

2026 m. numatomas ISO 9001 atnaujinimas: ką svarbu žinoti organizacijoms, jau taikančioms šį standartą?

ISO 9001 – kokybės vadybos standartas, kurį šiandien savo veikloje taiko milijonai organizacijų iš viso pasaulio. Tai ne tik įmonei prestižo suteikiantis sertifikatas, bet ir ypač vertinga sistema, leidžianti užtikrinti efektyvų verslo valdymą, nuolatinį tobulėjimą ir klientų pasitenkinimą. Tiesa, kad ISO 9001 standartas bei jame pateikiamos rekomendacijos išliktų aktualios, ISO standartas turi prisitaikyti prie šiuolaikinių verslo bei technologijų realijų – būtent todėl 2025-2026 m. planuojamas ISO 9001 atnaujinimas, kurį atlikus šis įrankis išliks aktualus tiek dabartinei, tiek ir būsimai rinkai. Tad ką svarbu žinoti, kokie pokyčiai planuojami ir kaip jie atlieps verslų, jau veikiančių pagal ISO 9001, kasdienybę?

Kodėl atnaujinamas ISO 9001:2015?

Kaip ir liudija standarto pavadinimas, paskutinė ISO 9001:2015 redakcija buvo atlikta 2015–aisiais, tad netrukus šiai versijai sukaks daugiau nei 10 metų. Sparčiai keičiantis tendencijomis verslo, skaitmenizacijos, tvarumo, aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės srityse, itin svarbu užtikrinti, kad ir ISO 9001 standartas išliktų aktualus, naudingas bei lengvai taikomas įvairių organizacijų. Tai ir yra pagrindinis argumentas, paskatinęs pokyčius.

Visgi standarto atnaujinimo procesas ne toks paprastas – nors pirmasis projektas buvo parengtas dar 2023–iaisiais, dėl struktūrinių ir turinio iššūkių, ISO standarto atnaujinimo trukmė pratęsta nuo prognozuotų 24 iki 36 mėnesių. Naujoji ISO 9001 versija turėtų pasirodyti 2026 m. rudenį.

Numatomi pokyčiai

Nors pagrindinė standarto struktūra iš esmės nesikeis, planuojama, kad naujoje versijoje bus atnaujinti kai kurie reikalavimai bei įtrauktos naujos temos. Besivadovaudamos naująja redakcija, organizacijos galės kur kas sklandžiau prisitaikyti prie šiandien verslui kylančių iššūkių ir užtikrinti veiklos kokybę:

  • Etikos ir integralumo stiprinimas: naujoji standarto versija pabrėš, kad lyderystė turi remtis etiškais principais ir skaidrumu, o pasitikėjimas kuriamas tiek vidinėje, tiek išorinėje aplinkoje.
  • Dabartinė praktika kur kas daugiau dėmesio skiria rizikoms, o galimybės lieka antrame plane. Numatoma, kad naujajame standarte organizacijios bus skatinamos aktyviau identifikuoti bei įgyvendinti ir galimybes. 
  • Atsižvelgiant į augančią technologijų įtaką versle, ISO 9001 numatys naujus reikalavimus, kaip organizacijos turėtų integruoti technologijas į savo kokybės valdymo sistemas. Pavyzdžiui, daugiau dėmesio bus skiriama duomenų analitikai, automatizavimui ir dirbtiniam intelektui.
  • Šiuolaikinės rinkos kelia didelius reikalavimus tvarumui ir atsparumui, tad ir ISO standartai taps efektyvesniu įrankiu, padedančiu organizacijoms ne tik prisitaikyti prie klimato kaitos bei tvarumo principų, bet ir sustiprinti savo tiekimo grandines.
  • Atnaujinime planuojama daugiau dėmesio skirti organizacinės kultūros vystymui, kur kokybė yra ne tik procesų rezultatas, bet ir visos organizacijos darbo pagrindas. Nuo šiol kokybės kultūra apibrėžiama kaip bendras požiūris, paremtas vizija, misija ir vertybėmis.

Pokyčių valdymas verslams, jau pelniusiems ISO 9001 sertifikatą

ISO standartai (ar tiksliau – ISO 9001) jūsų organizacijoje jau pasitelkiami? Nors standarto redakcijos publikavimas numatomas 2026 m. rudenį, o pritaikymo darbus bus galima tęsti dar kurį laiką po šios datos, standarto lemiamų pokyčių valdymas – užduotis, kurios imtis rekomenduojame jau šiandien. Pirmasis žingsnis – įvertinti, kaip dabartiniai organizacijos procesai atliepia planuojamus pokyčius. Galbūt jau pastebite silpnųjų vietų ar spragų, kurias galima patobulinti dar prieš standarto redakcijos įsigaliojimą? Tvarumas, dar stipresnis rizikų valdymas, technologijų pasitelkimas – tai sritys, kurias patobulinusi organizacija ne tik atitiks reikalavimus, dėstomus naujojoje standarto redakcijoje, bet ir sustiprins savo pozicijas sparčiai kintančioje rinkoje. Žemiau – trumpas darbų sąrašas, kurį verta atlikti dar iki 2026–ųjų:

  • Peržiūrėkite organizacijos etikos politiką ir užtikrinkite, kad jos principus komanda ne tik suprastų, bet ir taikytų kasdienėje veikloje. Gali būti naudingi ir mokymai apie kokybės kultūrą bei įmonės vizijos, misijos bei vertybių svarbą kasdieniame darbe.
  • Skirkite dėmesio rizikų bei galimybių valdymo planui – tiksliai apibrėžkite, kaip identifikuojamos ir valdomos galimybės, kad šios neliktų nuošalyje.
  • Paruoškite tvarumo rodiklių ataskaitą, kuri įvertintų organizacijos poveikį aplinkai ir pasiūlytų konkrečius veiksmus jo mažinimui (pvz., energijos sąnaudų optimizavimas).

ISO 9001 redakcija: iššūkis ar galimybės verslui?

ISO 9001:2026 atnaujinimas – ne tik pokyčiai dokumente, bet ir signalas: kokybės vadyba privalo žengti koja kojon su pasauliu, kuris sparčiai keičiasi. Šie pokyčiai neapsiriboja vien formalių reikalavimų atnaujinimu – tai galimybė verslams iš esmės pergalvoti savo veiklos efektyvumą, atsakomybę ir prisitaikymą prie rinkos realijų. Kodėl svarbus ne tik ISO standartų diegimas, bet ir reakcija į jų pokyčius? Organizacija, kuri nebijo keistis, yra kur kas pranašesnė konkurencinėje erdvėje nei ta, kurių ši vengia. Tinkamai pasiruošusi įmonė ne tik lengviau pereis prie naujų reikalavimų, bet ir sustiprins savo vidinę kokybės kultūrą, augins pasitikėjimą suinteresuotųjų šalių akyse ir taps patrauklesnė klientams bei partneriams. Tad šie pokyčiai – ne iššūkis, o galimybė pakelti organizacijos veiklą į naują lygmenį.

ISO standartai efektyviam verslo valdymui ir pozityviai organizacijos kultūrai

Terminas „ISO standartas“ – puikiai pažįstamas, tačiau ne itin išnaudojamas kasdieniuose organizacijos procesuose? Laikas plėstis į naujus horizontus! Bendraukime ir aptarkime, kaip ISO standartai gali prisidėti prie Jūsų verslo efektyvumo.

ISO standartų diegimas

Leave a Reply